Prizemljitev vključuje dojemanje misli in občutkov take, kakor so (tokovi besed, minljivi občutki) in ne take, kot se skušajo prikazati (nevarnost ali dejstva).
| |
| - STOP, KORAK NAZAJ, OPAZOVANJE (opazovanje misli in občutkov, opazovanje, kaj se dogaja z drugo osebo).
- Opazujte, kaj se dogaja – vaše misli, telesni občutki, čustva, podobe, spomini. Bodite pozorni na način, na katerega si razlagate njihov pomen in kako to vpliva na vas.
- Opazujte nekoristne misli. Na kaj se odzivam? Misli si lahko ponovite na glas zelo počasi ali hitro, s piskajočim ali komičnim glasom, ali pa si jih zapišite.
|
| - Identificirajte čustvo, ki ga čutite in vse nekoristne misli označite kot
- vrednostno oceno
- napoved
- občutek ali čustvo
- spomin
- nekoristno miselno navado: branje misli (prepričanje, da vemo, o čem razmišljajo drugi), negativni filter (opazimo samo slabe stvari), čustveno utemeljevanje (počutim se slabo, torej mora biti slabo), napovedovanje katastrof (predstave o najhujšem), notranji kritik, itd.
- Naučite se še več ter vadite osredotočanje, da se boste lahko zavedali, kdaj ste v sedanjem trenutku in ne ‘v glavi’ - v prihodnosti ali v preteklosti. Opazujte stvari, ki jih ponavadi ne - videz, zvoke, občutke, misli, oblike, otip, itd.
- S pomočjo uporabe metafor poskusite na stvari pogledati drugače. Na primer:
| |
| Potniki na avtobusu Lahko sedite na voznikovem sedežu, medtem ko so potniki (misli) kritični do vaše vožnje, ali pa vam kričijo navodila. Lahko jim dovolite kričati, sami pa se osredotočite na cesto, ki jo imate pred seboj.
| | Ustrahovalec z igrišča (naše misli so lahko naši lastni notranji tirani)
- Žrtev 1 – ustrahovalcu verjame, se razburi, reagira avtomatsko (nasilnež s početjem nadaljuje).
- Žrtev 2 – izzove tirana (ta se sčasoma vda).
- Žrtev 3 – se zave tirana, ga ignorira in se osredotoči na nekaj drugega.
| | Reka Po reki plavajo smeti - morda listje, morda koščki blatnih razbitin (misli, občutki, podobe) – namesto našega napora, da bi ostali na površju, lahko stojimo na bregu in opazujemo, kako se vse skupaj premika mimo.
| | Napihljiva žoga Misli skušamo ustaviti – žogo tiščimo pod gladino, a nenehoma skače nazaj na površje (misli). Žogi lahko dovolimo, da plava okrog nas, samo pustimo ji biti.
| | Miselni vlak Lahko sedimo na vlaku, gledamo kako mimo nas hiti pokrajina (misli, podobe, občutki), ali pa stojimo na peronu in gledamo, kako miselni vlak brzi mimo – ni nam treba skočiti nanj.
| | Tunel Ko med vožnjo skozi tunel postanemo tesnobni, je najboljša rešitev, da gremo naprej, namesto, da skušamo pobegniti. Občutek bo minil – tunel ima konec.
| | Gora Ne glede na vreme, ali karkoli se že zgodi na površini gore, le-ta ostane trdna, močna, stalna, nepremična. Tudi mi smo lahko kot gora, opazujemo misli, občutke, čustva ter ohranjamo notranji mir.
|
| Joseph V. Ciarrochi, Ann Bailey: A CBT-Practitioner's Guide to ACT: How to Bridge the Gap Between Cognitive Behavioral Therapy and Acceptance and Commitment Therapy, New Harbinger Publications., 2008
|
| | | | | | Nazaj na 6. korak
| KVT program za samopomoč | | | | | | | |
| | | Posamezni koraki in celoten program za samopomoč je na voljo kot brezplačen prenos s te strani | | | | Prevod in priredba z dovoljenjem avtorice Carol Vivyan www.getselfhelp.co.uk
| | - Prevod in priredba Ana Šorc,
- Recenzija prof. dr. Mojca Z. Dernovšek, dr. med., specialistka psihiatrije
- Za objavo v spletu priredil Stanko Ivančič - HisTer
| | | | Podprto z donacijo Švice v okviru Švicarskega prispevka razširjeni Evropski uniji.
|
|