Prva stran arrow Spletna orodja za samopomoč arrow Kognitivno vedenjski program arrow Uvod v Kognitivno vedenjsko terapijo (KVT)
Uvod v Kognitivno vedenjsko terapijo (KVT) Natisni E-pošta
26. 02. 2011

Kognitivno vedenjska terapija - kako lahko pomaga


Kognitivno-vedenjska terapija je vrsta psihoterapije, ki se ukvarja:

  • s tem, kako razmišljate o sebi, svetu in drugih ljudeh
  • s tem, kako vaša dejanja vplivajo na vaše občutke in misli

Uvod slika 1

S tem, ko KVT dela povezave med tem kar delamo, razmišljamo in čutimo, nam lahko pomaga spremeniti način razmišljanja (»kognitivno«) in način obnašanja (»vedenjska«). Spremembe v razmišljanju bodo vplivale na to, kar počnemo in čutimo, spremembe v vedenju pa bodo vplivale na to, o čem razmišljamo in čutimo. Te spremembe nam lahko pomagajo do boljšega počutja.

Čeprav je pomembno, da se pogovarjamo o preteklosti in razumemo, kako je vplivala na naše življenje ter na pojav problemov, se KVT večinoma osredotoča na iskanje načinov za izboljšanje vašega duševnega počutja zdaj.

KVT pravi, da ni dogodek tisti, ki povzroča naša čustva, ampak je to naša interpretacija ali razlaga tega dogodka – to, kar mislimo ali pomen, ki ga dajemo temu dogodku ali situaciji.

Uvod slika 2



Na primer, če gre nekdo,  ki ga poznate, mimo vas na cesti ne da bi vas pozdravil, si to lahko razlagate na več načinov. Lahko si mislite, da vas noče poznati, ker vas tako ali tako nihče ne mara (zaradi česar se boste morda počutili depresivno); vaša misel je lahko, da upate, da se oseba ne bo ustavila in govorila z vami, ker ne boste vedeli, kaj reči in bo potem mislila, da ste dolgočasni in neumni (tesnoba); lahko mislite, da je oseba namenoma vzvišena (to vodi v jezo). Bolj zdrav odziv bi bil, da pomislite, da vas morda preprosto ni videla.

Nekdo, ki je na primer v depresiji, se zjutraj zbudi in pomisli: »To bo še en obupen dan«, »Spet bom vse pokvaril« ali »Le v čem je smisel?«. Zaradi teh misli se bo počutil še bolj depresivnega (čustva) in si bo morda čez glavo potegnil odejo in ostal v postelji (vedenje). Zelo verjetno je tudi, da bo to še povečalo njegove negativne misli, kar bo še poslabšalo občutke depresije in zmanjšalo možnosti za vstajanje iz postelje. Rezultat je začaran krog – nadaljevanje z istim razmišljanjem in vedenjem bo pomagalo vzdrževati depresijo (spodnji diagram) ali anksioznost.

Uvod slika 3



KVT vam lahko pomaga razbiti začarani krog negativnega razmišljanja, čustvovanja in vedenja. Ko dele kroga vidite jasno, jih lahko spremenite – in s tem spremenite vaše počutje. Lahko vam pomaga tudi, če opazujete, kako misli in čustva vplivajo na telo in telesne občutke, ki jih lahko doživimo.

Različna čustva so pogosto povezana z različnimi tipi misli:

 

Uvod slika 4



KVT vas torej lahko spravi do točke, od koder boste znali sami naprej in si boste zmožni ustvariti lastne načine spopadanja s težavami. KVT so pogosto opisovali kot vodeno samopomoč in ta spletna stran vam nudi več informacij o KVT in o tem, kako si z njo lahko pomagate pri določenih stanjih. Vsebuje uvodni samopomočni KVT tečaj, s katerim lahko obdelate osnovni terapevtski program.

Sledeči koraki samopomoči vam bodo omogočili, da bodisi sami bodisi s pomočjo terapevta ali strokovnjaka za duševno zdravje pridobite koristen vpogled vase in začnete z naslavljanjem in predelavo svojih težav.

 

     
 
 
KVT program za samopomoč 
Naprej na 1. korak 
NAPREJ
     
  
 

Posamezni koraki in celoten program za samopomoč je na voljo kot brezplačen prenos s te strani Pojdi

  
 Prevod in priredba z dovoljenjem avtorice Carol Vivyan www.getselfhelp.co.uk
 
  • Prevod in priredba Ana Šorc,
  • Recenzija prof. dr. Mojca Z. Dernovšek, dr. med., specialistka psihiatrije
  • Za objavo v spletu priredil Stanko Ivančič - HisTer
  
 Swiss Contribution
Podprto z donacijo Švice v okviru Švicarskega prispevka razširjeni Evropski uniji.

 

 
Naprej >
© 2005 - 2017 Nebojse.SI - e-glasilol Društva DAM
Društvo za pomoč osebam z depresijo in anksioznimi motnjami