Stran 1 od 9 Datum: 26.04.2006 številka: 5817-1/01-40 Predlog Zakona o varstvu oseb s težavami v duševnem zdravju - javna razprava Vse zainteresirane vabimo, da sodelujete v javni razpravi predloga Zakona o varstvu oseb s težavami v duševnem zdravju.
Vaše predloge in pripombe sprejemamo do nedelje, 21. maja 2006.
Pošljete jih lahko: - po elektronski pošti na spletni naslov:
E-poštni naslov je zavarovan pred nezaželeno pošto, za ogled potrebujete Javascript
(zadeva: za predlog Zakona o varstvu oseb s težavami v duševnem zdravju)
- po pošti na naslov: Ministrstvo za zdravje, štefanova 5, Ljubljana, s pripisom: "za predlog Zakona o varstvu oseb s težavami v duševnem zdravju".
Pripombe in predloge k posameznim členom je potrebno podati v eni od predlaganih oblik: - navedba člena oz. njegovega ožjega dela + predlagano besedilo oz. pripombe + obrazložitev (neobvezno)
Načelne pripombe morajo biti označene kot načelne (splošne) pripombe. Če se ne nanašajo na zakon kot celoto, je potrebno navesti, na katero poglavje ali ožji sklop členov se nanašajo. ZAKON O VARSTVU OSEB S TEŽAVAMI V DUšEVNEM ZDRAVJU Kratka kronologija dejavnosti Ministrstva za zdravje Pobude za ureditev področja duševnega zdravja segajo daleč nazaj, saj je skupina strokovnjakov že v letu 1996 pripravila predlog zakona o sprejemu in pravicah bolnikov v psihiatričnih bolnišnicah, ki naj bi urejal hospitalizacijo proti volji, hospitalizacijo na predlog in prostovoljno hospitalizacijo, vendar ta predlog nikoli ni bil vložen v zakonodajni postopek. Dne 25.11.1998 je takratni poslanec, g. Borut Pahor, v zakonodajni postopek vložil predlog zakona o bolniškem zagovorništvu in varstvu pravic na področju duševnega zdravja. Prva obravnava zakona je bila opravljena 22.03.2000 in med drugim je bil sprejet sklep, da je predlog primerna podlaga za pripravo predloga besedila za drugo obravnavo. Kljub navedenemu je minister za zdravje s sklepom št. 5817-1/2001 z dne 10.10.2001 imenoval komisijo z nalogo, da s predlagateljem zakona pripravi usklajen predlog za drugo obravnavo. Komisija je oblikovala mnenje in usklajevalna stališča k delovnemu gradivu predloga zakona ter ju posredovala predlagatelju dne 26.04.2002. Vlada Republike Slovenije je 18. aprila 2003 ustanovila Svet Vlade Republike Slovenije za duševno zdravje (v nadaljevanju: Svet) kot njenŽe na prvi seji dne 23. aprila 2003 je Svet med drugim sprejel sklep, da se predlagatelja Zakona o bolniškem zagovorništvu in varstvu pravic na področju duševnega zdravja in ministrstvo za zdravje zaprosi, da Svet seznanita s predlogom zakona in posredujeta informacijo, v kateri fazi je zakonodajni postopek. posvetovalni organ. Dne 3. junija 2003 je Svet od tajnice predlagatelja zakona prejel dopis, v katerem je bilo sporočeno "da se prvopodpisani predlagatelj zakona pogovarja s pristojnim ministrstvom za zdravje, da bi Vlada Republike Slovenije prevzela zakon kot predlagateljica". Do konca mandata ni prišlo do odstopa od predlagateljstva zakona s strani poslanca in posledično tudi ne do prevzema vloge predlagateljice s strani vlade. Ministrstvo za zdravje je želelo pripraviti nov predlog zakona o duševnem zdravju, zato je bila dne 19.07.2004 imenovana nova komisija. Komisija je bila sestavljena iz predstavnikov ministrstev, strokovnjakov in nevladnih organizacij. Delovala je do dne 24.01.2005 in v tem času opravila 12 delovnih sestankov. Dne 09.02.2005 je bila imenovana medresorska delovna skupina za pripravo delovnega gradiva zakona o duševnem zdravju, v kateri so bili predstavniki ministrstva za zdravje, ministrstva za pravosodje in ministrstva za delo, družino in socialne zadeve. Delovna skupina je po petih delovnih sejah posredovala gradivo v mnenje Svetu dne 10.03.2005. Svet je na svoji seji imenoval delovno skupino, ki je po štirih delovnih sestankih oblikovala predlog mnenja. Svet je posredoval mnenje ministrstvu za zdravje dne 03.06.2005. 27.09.2005 sta na bila predlog Sveta za duševno zdravje v medresorsko delovno skupino imenovana tudi predstavnik stroke in predstavnik svojcev. Medresorska delovna skupina je oblikovala predlog zakona do dne 06.12.2005. 15.12.2005 je Ministrstvo za zdravje ponovno pozvalo Svet Vlade Republike Slovenije za duševno zdravje, da poda svoje mnenje in 12.01.2006 je Svet predlog podprl, podal pa je nekaj manjših priporočil, ki jih je ministrstvo skoraj v celoti upoštevalo. Medresorska delovna skupina je imela 12 delovnih sestankov. Pri pripravi predloga zakona je medresorska skupina upoštevala odločbo Ustavnega sodišča RS (U-I-60/03-20, Uradni list RS, št. 131/03), s katero je Ustavno sodišče ugotovilo, da so določbe Zakona o nepravdnem postopku, ki urejajo postopek o pridržanju oseb v psihiatričnih zdravstvenih organizacijah v neskladju z Ustavo Republike Slovenije. Tako besedilo predloga zakona vsebuje tudi določbe, ki na novo urejajo postopek pridržanja duševnih bolnikov v psihiatričnih bolnišnicah, ter določbe razširilo tudi na socialno varstvene zavode. Ministrstvo za pravosodje je posredovalo obširne pripombe na besedilo predloga zakona dne 14.02.2006. Dne 10.03. 2006 so bile posredovane dodatne pripombe nevladne organizacije svojcev. Uvod Predlog Zakona o varstvu oseb s težavami v duševnem zdravju je nastal v sodelovanju z vsemi zgoraj naštetimi. V svoji končni obliki je rezultat kompromisov z vsemi deležniki na področju duševnega zdravja. Skupni imenovalec vseh sodelujočih je bil iskreni interes, da bi po dobrem desetletju neuspešnih poskusov vendar uspeli oblikovati dovolj kakovosten zakon, ki bi ga zakonodajalec lahko sprejel in bi akademske debate prepustili praksi, da jih popolnoma potrdi oziroma pokaže na morebitne pomanjkljivosti. Zelo pomembno je določilo zakona, ki opredeljuje sprejetje posebnega nacionalnega programa za duševno zdravje, saj bo ta, med drugim, opredelil celostno strategijo države in drugih, določil subjekte mreže izvajalcev programov in storitev za duševno zdravje ter akcijski načrt. Nacionalni program glede na predlog zakona Vlada Republike Slovenije predloži v sprejetje Državnemu zboru Republike Slovenije najpozneje v enem letu od dneva uveljavitve tega zakona. Ustavno sodišče Republike Slovenije (v nadaljevanju: US) je v odločbi št. U-I-60/03-20 z dne 04.12.2003 razveljavilo določbe 70. do 81. člena Zakona o nepravdnem postopku (Uradni list SRS, št. 30/86 in Uradni list RS, št. 87/02) ki so urejale postopek o pridržanju oseb v psihiatričnih zdravstvenih organizacijah, ki so bile v neskladju z Ustavo. Zakonodajalcu je določilo, da mora neskladnost odpraviti v šestih mesecih od objave odločbe v Uradnem listu Republike Slovenije, to je bilo dne 23.06.2004. Državni zbor Republike Slovenije odločbe US ni uresničil, zato predlagatelj zakona na podlagi četrte alinee prvega odstavka 142. člena Poslovnika državnega zbora predlaga, da državni zbor predlog zakona obravnava v skrajšanem postopku.
|